dinsdag 22 januari 2019

Verslaafd aan mijn smartphone?


Goede voornemens maken en volhouden, het is bij velen een wisselend succes. Ook bij mij. Maar omdat een nieuw jaar niet écht gestart is zonder op z'n minst de intentie om wat aan jezelf of je gedrag te veranderen, heb ik op de valreep toch een goed voornemen gemaakt: mijn smartphonegebruik onder de loep nemen.

Ben ik verslaafd aan dat ding? Ik vind van mezelf dat het best meevalt, maar ik zou de eerste niet zijn die haar eigen gedrag behoorlijk onderschat. Want "nog even door Instagram scrollen en dan ga ik echt slapen", dat durft hier wel eens gebeuren. Waardoor ik een kostbaar half uur van mijn dierbare nachtrust kwijt ben, en da's jammer.


Daarom ging ik te rade bij kopop.be, de campagne van onder meer de universiteiten van Gent en Antwerpen die je wil laten stilstaan bij je smartphonegebruik en je helpt waar nodig de balans te herstellen. Wetenschappelijk onderbouwd met een maatschappelijk relevante inslag? Dan heb je mij meteen mee!

STAP 1: DOE DE TEST

Eerst heb ik aan zelfdiagnose gedaan. Nadat je een aantal vragen beantwoord hebt, krijg je inzicht in welk type smartphonegebruiker je bent. Blijkt dat ik als "digiyogi" van de evenwichtige soort ben, hoera!


Qua kenmerken zit dat inderdaad erg dicht bij mijn eigenlijke gedrag. Meldingen en internet staan vaak uit, maar als ik begin te scrollen en te surfen ben ik voor een hele tijd vertrokken. Dikwijls is dat om nuttige dingen op te zoeken of een interessant artikel te lezen, maar misschien mag die batterij soms wat langer meegaan ja.


Een heel interessante vraag vond ik hoe je je eigen smartphonegebruik inschat. Als ik snel de optelsom maak kom ik op 1 tot 3 uur per dag uit, maar klopt dat ook echt?

STAP 2: METEN DIE HANDEL


Slechts één manier om je gedrag goed te leren kennen: alles bijhouden met een app!

Een enigszins griezelige gedachte wegens behoorlijk confronterend en een massa data schenken aan mensen die er hopelijk geen misbruik van maken, maar toch de enige manier om je eigen mobiele DNA te doorgronden. En als ik bedenk welke schatten informatie ik al aan Facebook en Google heb geleverd door gebruik te maken van hun diensten, dan kan een universiteit met hopelijk eerbaarder doelen er ook nog wel bij. Uiteraard anoniem en zonder doorverkoop van data aan derde partijen. 't Zou er nog aan mankeren.

Ik heb de app iets meer dan een week z'n werk laten doen, wat natuurlijk nog geen haarfijn beeld oplevert van mijn mobiele reilen en zeilen, maar wel al een eerste indicatie die er allicht niet zo ver naast zit. Sinds ik de app geactiveerd heb ben ik me trouwens erg bewust van het feit dat mijn gedrag gemeten wordt, zelfs zonder naar de resultaten te kijken. Een beetje zoals niet kunnen slapen omdat een Fitbit je slaap aan het meten is.

Maar als ik naar de resultaten kijk, denk ik niet dat er van sociale wenselijkheid veel sprake is.

STAP 3: DE RESULTATEN

Duurtijd


Gemiddeld 1u18m per dag: mijn schatting lijkt te kloppen. Dat is niet weinig, maar is voor een groot deel wel bewust gebruik. Omdat ik elke dag lang op de trein zit (daar schreef ik hier al over), probeer ik mijn pendeltijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken door lijstjes te maken, artikels te lezen en mails te beantwoorden. Kortom, alles wat ik anders thuis nog zou beginnen doen.

Wanneer tijdens de dag?


Het tijdstip van de dag bevestigt mijn "pendelhypothese": op weekdagen gebruik ik mijn smartphone een stukje 's ochtends en vooral 's avonds, wat knal overeenkomt met mijn treinritten. In het weekend zijn mijn smartphonemomenten duidelijk meer verspreid over de dag (behalve 's ochtends, want dan slaap ik uit :-) ), met een piek bij mijn namiddagkoffie.

Wanneer tijdens de week?


Op de verspreiding doorheen de week zit best nog wat variatie, maar da's natuurlijk omdat ik maar een week gemeten heb. Na een langere perioden zouden die verschillen waarschijnlijk wat afvlakken. Afgelopen donderdag was ik trouwens jarig, wat meteen de kleine piek die dag verklaart ;-)

Wat betreft weekendgebruik verschiet ik wel een beetje: "even scrollen bij de koffie" duurt duidelijk langer dan ik zelf inschat...

Welke apps?


En ja hoor, qua appgebruik duiken meteen de usual suspects op: sociale media, internetbrowser, mailbox en toch ook wel to-dolist. Van Instagram en Facebook onthou ik dat ik de apps niet extreem vaak open, maar dat ik er wel lang blijf eens ik er ben, waar dat bij de mails net omgekeerd is. En surfen, tja, dat doe ik veel en lang, maar het omvat natuurlijk heel verschillende zaken. Op 't gemak een artikel of blogpost lezen, een recept zoeken, de openingsuren van de bib checken,... valt allemaal onder diezelfde categorie.

STAP 4: WAT HEBBEN WE GELEERD?



Belangrijkste les: ik slaag erin om mijn smartphonegebruik grotendeels correct in te schatten. Ik besef dat ik het ding frequent gebruik, maar als ik het doe is dat wel heel bewust. Wat voor mij nog altijd 10 keer beter werkt dan alles versnipperd aanpakken. Enkel mijn weekendmomenten blijken langer dan ik verwachtte. Toch maar een werkpuntje van maken dus.

Meer tijd op de smartphone betekent in mijn geval trouwens minder tijd op PC, waar ik doorgaans nog meer geneigd ben om lang te blijven hangen. Door een goed werkende smartphone blijft mijn PC vaak dagenlang onaangeroerd (behalve om blogposts te typen ;-)), en dat vind ik een goede zaak.

Welke zaken wil ik graag veranderen? Wel, ook al doe ik het bewust en geconcentreerd, een artikel of blogpost minder lezen zou waarschijnlijk niet slecht zijn. En dat laatste fotoalbum van die vage kennis doorbladeren hoeft eigenlijk ook niet. Uit nieuwsgierigheid op die immo-advertentie van dat huis om de hoek klikken? Biedt misschien toch niet zoveel meerwaarde.

Dus, conclusie: smartphone aan de kant en vaker op café, jaaaaaaa! Of toch niet, want binnenkort begint Tournée Minérale, nog zo'n goedbedoelde gezondheidscampagne... Hmmm, ik voel de inspiratie voor een volgende blogpost al komen :-)

0 reacties: