zaterdag 14 september 2019

Belgique, c'est chique // Fietsparadijs Limburg: blauw of groen fietsen?


Afgelopen zomer ben ik geregeld gaan fietsen. Op zich niets spectaculairs, maar voor mij een aangename herontdekking van een vervoersmiddel dat ik doorgaans alleen gebruik voor lokale, functionele verplaatsingen. Zeker omdat ik eind mei besloot om mijn loopschoenen tijdelijk aan de haak te hangen (wegens te warm in de zomer en geen zin om telkens halfdood terug te komen) en te focussen op minder intensieve activiteiten die je langer kan volhouden. Hallo wandelen en fietsen!

Bij het feit dat ik me daardoor op het terrein van de jonggepensioneerden begeef, heb ik me al lang neergelegd. Want de uren pret die ik al heb gemaakt tijdens mijn afterworkwalks (schrijf ik ooit nog wel een blogpost over) en tijdens met tocht door het Hertogenwald, zijn al lang niet meer op één hand te tellen. Daar kon dus nog wel wat gefiets bij, vond ik zo.

En waar trek je heen als je recreatief wil fietsen zonder helemaal naar zee te moeten? Fietsparadijs Limburg, uiteraard!


Omdat ik niet tot de categorie mensen met geavanceerde fiets + fietsdrager voor op de auto hoor, moet ik wat creatiever uit de hoek komen en mijn materiaal op een ander bijeensprokkelen. Gelukkig bestaan daar tegenwoordig heel wat handige systemen voor, waarvan ik er hier twee op een rij zet: de groene huurfietsen van Toerisme Limburg en de Blue-bikes die je aan de meeste (middel)grote treinstations vindt.


GROENE FIETS TOERISME LIMBURG
De groene Limburgfiets testten we tijdens een tochtje vanuit de Kattevennen in Genk.

Dit moet je weten:
- Moderne, comfortabele, goed onderhouden fietsen
- Niet te log, met 7 versnellingen ideaal voor recreatieve tochtjes
- Verkrijgbaar in de voornaamste toeristische punten in Limburg (hier de lijst)
- Kost 10 euro voor een dag. Op sommige plaatsen zijn er ook elektrische fietsen beschikbaar, die kosten 25 euro voor een dag.
- Best op voorhand reserveren (kan makkelijk via de website), zeker op drukke vakantie- en weekenddagen
BLUE-BIKE
De week nadien mocht de Blue-bike van stal, met het station van Sint-Truiden als vertrekpunt.

Dit moet je weten:
- Qua model leek de Blue-bike sterk op de groene van Toerisme Limburg. Iets zwaarder, maar opnieuw met 7 versnellingen. Er zijn geen elektrische Blue-bikes.

- Jammer genoeg was de fiets niet in al te beste staat: een rammelende kettingkast, een verroest en loszittend mandje en een dynamo die automatisch geactiveerd is maar waar je niet aan kan. Zichtbaarheid en veiligheid kan ik alleen maar toejuichen, maar een constant zoemende dynamo op klaarlichte dag vond ik toch lichtjes irritant. Ik denk dat heel Sint-Truiden me van ver hoorde aankomen :-)

Soit, je moet vooral geluk hebben met je Blue-bike, want in Leuven heb ik altijd al met een nieuw en comfortabel exemplaar kunnen rijden. Ik denk dus dat je rekening moet houden met beperktere investeringen in kleinere afhaalpunten, waardoor de kans groter is dat je een ouder exemplaar aantreft dat in weer in wind staat opgesteld.


- Het systeem werkt erg vlot: afhalen en terugbrengen doe je met de kaart en kan dag en nacht, zonder menselijke interventie. Eén keer in de maand betaal je je factuur, en klaar. Je moet er natuurlijk wel een abonnement voor afsluiten, maar dat is erg goedkoop (12 euro voor een jaar + op de meeste plaatsen 1,15 euro voor een rit van 24 uur). Voor mij een erg handige manier om in elke stad een fiets ter beschikking te hebben, want parkeerplaats zoeken of wachten op bussen die niet komen vind ik niet zo fijn.

- Op voorhand reserveren kan niet, maar via de Blue-bike app kan je in real time checken hoeveel fietsen er beschikbaar zijn aan je favoriete punt. Erg gebruiksvriendelijk allemaal.

Knooppunten op het stuur plakken, zo old skool ben ik wel

De groene fiets is iets meer gericht op recreatie, de blauwe op stadsverkeer. Maar tegelijk is er ook een grote overlap: in Sint-Truiden, Hasselt en Genk staan de Blue-bikes vlak naast het fietspunt waar je de groene Limburgfietsen kan ontlenen. Indien de Blue-bike goed onderhouden is, vormt ie dus een goed alternatief voor de Limburgfiets, want flexibeler en goedkoper. Als je daarentegen zeker wil zijn van een perfect onderhouden fiets, ga dan voor die van Toerisme Limburg. Kan je meteen gaan klagen aan het afhaalpunt als iets niet in orde is :-)


FIETSPARADIJS LIMBURG
Fietsen in dat fameuze Fietsparadijs Limburg, hoe beviel dat?

Zeer goed: alle paden staan prima aangeduid, waardoor verdwalen quasi onmogelijk is. 'U nadert knooppunt X' vind ik het handigste bord van al, want dan weet je dat je moet beginnen opletten :-)

Opvallend verschil wel: waar de wegen in Genk perfect geasfalteerd waren, hadden die in Sint-Truiden duidelijk al betere tijden gekend. Erg veel barsten en putten in de weg daar, en ook geregeld autoverkeer op zogezegd autovrije stukken. Dat had ik niet verwacht, al zeker niet op een zondag.


Voor een optimale Limburgse fietservaring ga je dus best naar Midden-, Oost- of Noord-Limburg. De Fruitstreek in het zuiden is ideaal voor een mooie bloesemwandeling in de lente, maar leunt meer bij het voor mij intussen vertrouwde Hageland aan, waardoor het minder 'exotisch' lijkt. Natuurlijk, als je onderweg graag een appeltje voor de dorst plukt, ga ik je zeker niet tegenhouden :-)

MEER INFO?

Fietsparadijs Limburg
Blue-bike

0 reacties: