donderdag 21 januari 2016

Mijn 10 lifehacks

Ken je dat gevoel, dat praktische dingen en huishoudelijke stuff bij andere mensen altijd zo vlot lijken te verlopen, terwijl je zelf maar wat ter plaatse staat te trappelen tussen een hoop rommel? Als het een troost mag zijn: een ander doet ook maar wat, al is het alle rommel achter de zetel gooien en hopen dat je het niet merkt. Zelf probeer ik een aantal vuistregels in mijn achterhoofd te houden om de boel te regelen. Met wisselend succes, laat ik daar maar meteen eerlijk in zijn :-)


Daarom geef ik jullie mijn 10 lifehacks voor vlotheid en maximale tijdsbesparing!

1. DOE ÉÉN DING PER KEER

Multitasken mag dan wel extreem aanlokkelijk lijken, meestal is het een zeer onproductieve bezigheid omdat je constant afgeleid bent en alle taken maar halfslachtig uitvoert. Daarom probeer ik één taak per keer uit te voeren en pas naar de volgende over te gaan wanneer die klaar is.

2. STEL JE PRIORITEITEN

Niet alles is even belangrijk. Probeer daarom hoofdzaak van bijzaak te scheiden en verschuif dingen die niet zo dringend zijn naar het achterplan, want dat creëert rust in je hoofd.

3. HANTEER DE 2 MINUTEN-REGEL

Als je iets binnen de 2 minuten kan fiksen (zoals vuile sokken in de wasmand gooien, het aanrecht schoonmaken, de brievenbus legen of de vuilzak buitenzetten), doe het dan meteen. Alle andere dingen moeten maar wachten en kan je op een lijstje zetten.

Maar...

4. PAS OP MET TO DO-LIJSTJES

Een mooi geordend lijstje geeft rust, maar een propvol document genereert net het omgekeerde effect en laat je planning aanvoelen als een half strafkamp. Niet leuk, dus vooral niet doen. Zie puntje 2: stel je prioriteiten.

5. GEEF ALLES EEN VASTE PLAATS


Leg die sleutels, portefeuille en gsm maar snel op een vaste plaats, en doe (als je dan toch bezig bent) meteen maar hetzelfde met je boodschappentassen, pc-bankingbakje en te betalen rekeningen. Doodsaai en zeer voorspelbaar, maar dat is net het punt: alles een vaste plaats geven zorgt ervoor dat je minder lang moet zoeken naar je spullen, waardoor je meer tijd hebt voor andere dingen. Zo stom nog niet he?

6. DOE SOMMIGE ZAKEN GEWOON NIET

Uiteraard beslis je zelf hoe belangrijk je welke dingen vindt (prioriteiten, jawel), maar durf er ook voor kiezen om bepaalde zaken die niet écht nodig zijn ook gewoon niet te doen. Zelf probeer ik strijken zoveel mogelijk te mijden (goed opvouwwerk volstaat denk ik wel, tenzij jullie me nu massaal willen meedelen dat ik er toch maar wat gekreukt bijloop?), maar je hebt zelf ongetwijfeld nog andere dingen die je liever laat zoals ze zijn. En je kan ook altijd zaken uitbesteden aan vrienden of familie. Wanneer je later zelf terug meer tijd hebt, kan je hen een wederdienst bewijzen.

7. PAK JE VERPLAATSINGEN SLIM AAN


Als je (bijna) moet tanken, probeer dat dan op weg naar huis te doen. Zo vermijd je dat je bij je volgende vertrek een kwartier te laat komt omdat je vergeten was dat je benzinetank leeg was. En koop als je regelmatig trein, tram, bus of metro neemt meteen een tienrittenkaart zodat je niet telkens moet stressen aan het loket of de automaat. Want altijd als je een loket nodig hebt is er maar eentje geopend en zijn er nog tien wachtenden voor jou, toch?

8. HOP MET DIE BEENTJES

Parkeer je wagen wat verder, stap een bushalte vroeger af, neem zoveel mogelijk de trap en ga met de fiets naar de winkel. Neen, ik ben geen sportgoeroe en ja, dit is een beetje cliché, maar het zorgt er wel voor dat je stiekem wat sport in je dagelijkse routine binnenlaat. Moet je gelijk niet meer naar het zwembad of de fitness om wat te bewegen.

9. LEG JE GSM WEG

Of zet 'm op stil, of zet je wifi of meldingen uit. En gooi de mailbox op je computer ook maar dicht. Je kiest natuurlijk zelf hoe ver je erin gaat en hoe bereikbaar je wil zijn, maar de ervaring leert mij dat hoe kleiner de afleiding is, hoe groter de productiviteit. Het kan natuurlijk ook aan mijn beperkte reptielenbrein en onvermogen tot multitasken liggen, maar toch. Gooi de boel dicht en beloon jezelf met een Facebooksessie wanneer je een taak hebt afgerond. Jeuj!

10. LET IT GO

De belangrijkste van allemaal. Soms moet je de boel gewoon de boel laten en even buitenkomen. En een koffietje of wijntje gaan drinken, want dat is lekker. Dingen die niet meteen lukken kan je later ongetwijfeld ook nog oplossen, wees dus af en toe gewoon maar een beetje zen.

Voilà, dat is hoe ik de zaken probeer aan te pakken! Ik zeg wel 'probeer', want ik ga af en toe wel eens uit de bocht. En dat is oké. Maar als het me wel lukt om die tips toe te passen, merk ik dat ik een veel rustiger hoofd heb en mijn to do's heel efficiënt kan afwerken. Wat me dan weer meer tijd geeft om leuke dingen te doen, zoals taartjes eten en op uitstap gaan.

Natuurlijk besef ik ook dat je de zaken net iets makkelijker kan bolwerken wanneer je geen kinderen hebt. Daarom ben ik zeer benieuwd naar de lifehacks van jonge ouders, want boy, dat moet best een stevige uitdaging zijn. Gooi jullie tips maar in de comments, ik ben meer dan benieuwd!

0 reacties: