Elektrisch fietsen met een Achielle Esmee: hoe bevalt dat?


Ik heb lang gedacht dat elektrisch fietsen niets voor mij was. Mensen die kilometers vreten, genre actieve senioren en gehaaste pendelaars, die rijden elektrisch. Maar een amateur die vooral ritjes maakt naar de supermarkt, die heeft dat toch niet nodig?

Dat klopt. Nodig is het niet, leuk wel :-)

Ik reed al jaren met een stadsfiets die stilaan aan vervanging toe was. Kleine mankementjes hier en daar, de voorste band die wat te snel leeg liep naar mijn zin, het slot dat opeens niet meer openging (daar sta je dan met je boodschappen op de parking van de Carrefour),... Niets dat je niet kan vervangen, maar op een bepaald punt is het toch genoeg geweest.

Tijd voor nieuw speelgoed dus.

Aanvankelijk dacht ik aan een nieuwe niet-elektrische stadsfiets, maar zoals ik verwachtte werd dat idee door de lokale fietshandelaars vakkundig van tafel geveegd. 'Allez, dat doet toch niemand meer?', 'Elektrisch fietsen is lang niet meer alleen voor oude mensen', 'Met een e-bike ga je veel meer fietsen', enzovoort, enzovoort. Dat fietshandelaars vermoedelijk een hoop meer marge pakken op een e-bike, zeggen ze er wijselijk niet bij. Maar dat negeerde ik met plezier.

Dus ging ik overstag voor een Achielle Esmee van bij Fietsen De Fourche: een galante e-bike van Belgische makelij met retrolook, die voorzien is van de nodige technische snufjes. Praktisch én mooi? Da's zowat mijn ideale match.

Intussen rij ik een half jaar rond met mijn Achielle en zou ik 'm niet meer willen missen.


Rij ik meer dan vroeger?

Een beetje, en da's helemaal zoals ik verwachtte. Omdat ik amper afstanden van rond de 10 kilomter afleg (ofwel is 't heel lokaal, ofwel ben ik voor minstens 20 kilometer vertrokken), bleef ik er lang van overtuigd dat een gewone fiets ruim voldoende zou zijn voor mij. Dat klopt in de zin dat ik vooral mijn korte afstanden blijf doen, maar ze zijn wel een pak aangenamer geworden. Wat extra bussen melk inladen? Toch dat pak keukenrol meenemen? Dankzij de combinatie fietstassen + mandje + trapondersteuning merk ik amper iets van die extra bagage.

Qua totaal aantal kilometers gaat het hier dus niet opeens door het dak, maar mijn fietsfrequentie ligt wel iets hoger dan vroeger. En ja, een plezierritje hier en daar heb ik ook al eens gedaan, maar zoals voorspeld is een wekelijkse fietstocht nu niet opeens mijn nieuwe hobby geworden. Daarvoor ben je beter af met een lichtere, sportievere fiets en een goede fietsendrager op je auto. Niet meteen mijn ambitie ;-)

Vind ik het leuk?

Zeker! Omdat met de fiets gaan winkelen amper nog moeite kost, neem ik voor boodschappen enkel nog de auto als ik veel nodig heb en/of het slecht weer is. Het gevoel dat je wandelt op wielen zonder dat je veel moeite moet doen om vooruit te raken: past helemaal in mijn kraam.

Onlangs kreeg ik aan de fietsenstalling van de Delhaize trouwens complimenten met mijn mooie fiets, iets wat me met mijn vorige exemplaar nooit overkomen was :-) Heel benieuwd of die mevrouw intussen zelf een Achielle in huis heeft gehaald, ze klonk in elk geval erg geïnteresseerd.

Zou ik een e-bike van Achielle aanraden?

Dat hangt er vanaf hoeveel budget je aan een fiets wil spenderen. Als je vooral lokaal rijdt zoals ik heb je eigenlijk genoeg aan een gewone fiets (die hebben ze bij Achielle trouwens ook), maar met een elektrische fiets verdwijnen alle praktische drempels als sneeuw voor de zon. Heb je daar een paar duizend euro's voor over? Doen!

Dat is natuurlijk een stevig budget, maar je krijgt er wel een heel mooi exemplaar voor in de plaats, waar je niet alleen graag mee rijdt, maar ook graag naar kijkt. Dat zit 'm bij Achielle vooral in de details: de lederen accenten, de batterij die netjes weggewerkt zit in een mooie cover, dat galante zadeltasje, het mandje in framekleur,... Noem het quiet luxury, noem het hipster, soms wil het oog gewoon ook wat, en dat kan ik alleen maar aanraden :-)

P.S.: Niets gesponsord aan deze post, gewoon een blije fietser.

0 Comments