zondag 20 november 2016

5 tips om te relaxen (leve nummer 2!)

Het is hier wat stil de laatste tijd, ik weet het. Druk bezig met 1001 dingen tegelijk en weinig tijd om te bloggen, net zoals het halve internet dezer dagen, heb ik de indruk. Het is dan ook die tijd van het jaar waarin deadlines gehaald moeten worden en koppen boven water gehouden. Of het nu onderzoeksprotocols nalezen is, presentaties afwerken of offertes opstellen: het hoort bij de late herfst, net voor de eindspurt richting eindejaar wordt ingezet.

Maar laat dat vooral geen reden tot paniek zijn, denk ik dan. Tussen het pompen en soms verzuipen door doet een occasioneel ontspanningsmoment wonderen. Niet gemakkelijk met al die draaiende radertjes in het hoofd, ik weet het, maar als je erin slaagt een zen-moment te bereiken midden in een drukke periode, doet dat eens zo veel deugd.

Niet dat ik de ultieme sleutel tot het relaxsucces heb natuurlijk, ik probeer ook maar wat. Maar van onderstaande dingen weet ik wel dat ze prima werken bij mij.

Hier zijn ze dan, mijn 5 tips om te relaxen:

1. Ga naar buiten en beweeg


Met stip op nummer 1: de perfecte combinatie van frisse lucht en het betere benenwerk. Op gure herfstdagen moet ik me vaak naar buiten slepen in mijn spannende legging (meteen ook de reden waarom hier amper beelden verschijnen van die activiteit), maar van zodra ik buiten ben en begin te lopen of wandelen, lijkt er tien kilo van mijn schouders te vallen. Gisteren had ik zelfs plezier (stel u voor!) in dat lopen, omdat het ondanks de tegenwind goed ging en ik tot twee keer toe een lopersgroet kreeg van andere malloten in fluokostuum. Echt, het schept een band, die mistige loopsessies. En 't is geweldig goed om uw hoofd leeg te maken en de weegschaal tevreden te houden.

2. Omarm het tv-dekentje


Zeker als je eerst punt 1 hebt uitgevoerd, is punt 2 zalig. Maar zelfs wanneer je rechtstreeks naar punt 2 gaat, blijft dit onderdeel geniaal. Jezelf als een dürüm in een dekentje rollen, drankje uitschenken en serietje kijken, aaaaaaaaah.

3. Zet die smartphone uit

Of zet toch minstens dat internet uit. Net zoals veel van mijn medemensen heb ik vaak de neiging om 'nog snel iets te checken op mijn gsm', om mij vervolgens een half uur later af te vragen waarom ik zo weinig tijd heb om de dingen te doen die ik echt wil doen. Wel, daarom dus. Af en toe onbereikbaar zijn is eigenlijk best leuk, probeer het maar eens.

4. Haal de ovenschotels uit de kast


Koude herfstdagen, dat vráágt om comfort food. Geef mij een ovenschotel, wat groenten, een handvol spekjes en een grote zak gemalen kaas, en alle stress valt als een blok van mijn lijf (en als een blok in mijn maag, ha ha). Voeg er nog een aperitief bij wanneer de schotel in de oven staat te pruttelen, en de relaxatie is compleet.

5. Zet een sfeervol muziekje op

Zo eentje dat je stemming weerspiegelt: opzwepend als je nog wilde plannen hebt voor de rest van de dag, jazzy als je wat wil lezen of ronduit melancholisch als je gewoon wat uit het raam wil staren. De kunst van het niksen, ik vind dat we dat wat meer mogen cultiveren. Zelf schrijf ik dit stuk met Paul McCartney live op de achtergrond, en zowel Paul als ik knikken instemmend dat het goed is.

Zo, deze vijf zaken helpen mij alvast om te ontspannen, maar zoals ik al zei probeer ik ook maar wat. Het enige wat ik weet is dat wanneer er mist in mijn hoofd opduikt en ik een klagerige en cynische versie van mezelf word, het tijd is een aantal van die vijf punten (liefst allemaal tegelijk, eigenlijk) met hoogdringendheid uit te voeren.

En nee, je hoeft niet te wachten op uitputting of een burn-out voor je jezelf het recht op pauze en ontspanning mag toe-eigenen. Het verband loopt voor mij in de andere richting, want door het ene te doen, vermijd je het andere. Work+life, weet je wel? Nu de rest van de wereld daar nog van overtuigen!

Jullie ook zo'n drukke dagen op het programma? Wat zijn jullie tips om te ontspannen?

0 reacties: