Een tijdje geleden had ik het al eens over Fans of Flanders, het platform van de VRT dat nieuwe Belgen introduceert in de soms vreemde gewoonten in ons land. Geen hoogdravend gedoe over inburgering en integratie, maar gewoon kleine, fijne analyses van ogenschijnlijk heel normale dagelijkse zaken. En dat Julie zo’n dingen tof vindt, spreekt volledig voor zich.
In dit filmpje wordt een klassieke supermarktgewoonte onder de loep genomen: de divider, ofte het balkje dat je op de transportband legt om je aankopen af te bakenen.
Bekijk het filmpje hier.
Je kan je natuurlijk blauw ergeren aan de bijna twee minuten durende analyse van een stom balkje op een transportband, maar dat maakt het natuurlijk net zo geweldig. Ik had er trouwens nooit bij stil gestaan dat dat gebruik zo uniek is voor ons land, hoe pakken ze dat op een ander aan?
De volgende keer dat ik in de supermarkt kom ga ik er eens op letten hoe mensen hun koopwaar afbakenen. Maar je moet er niet lang over denken om vast te stellen dat winkelen gepaard gaat met een boel eigenaardige processen. Want van zodra je een product in je kar of mandje legt wordt het jouw eigendom, en o wee als iemand met jouw kar aan de haal gaat of er producten uithaalt. Dat je er nog niet voor betaald hebt maakt niet uit, mentaal was die ananas al lang de jouwe. En dat andere, vaak veel mooiere exemplaar dat nog in het rek ligt kan het verlies dat je net leed lang niet goed maken. Want je had toch al een beetje een band met je vers toegeĆ«igende stuk. En dan moet de strijd met de divider zelfs nog beginnen. Jup, consumentenpsychologie, ’t is een vak apart.
0 Comments