See Jacco Play

Nostalgie is in, nostalgie regeert. We rijden rond in wagens met een retro-desgin, luisteren naar muziek uit de tijd dat we ons eerste lief opdeden en laten onze koffie opnieuw door een filter druppelen.


De Standaard - 16 februari 2013

Marketingexpert Fons Van Dyck van Think BBDO beaamt: ‘We zien inderdaad een retro-nostalgietrend, waarbij retro staat voor authenticiteit en duurzaamheid. Retro wekt emoties en stemmingen bij mensen op die een behaaglijk gevoel geven en doen verlangen naar een geromantiseerd verleden. Ook al weten we best dat het verleden niet per se beter was dan het heden.’ Slimme mens, die Van Dyck. Moest er nu eens een socioloog zijn die zich bezighield met die materie, dát zou pas interessant zijn.

Met die enorme wijsheid in mijn achterhoofd zette ik vanochtend de radio aan, waar ‘Clear the Air’, de single van Jacco Gardner duidelijk in A-rotatie staat. Deze jonge Nederlandse kerel heeft een dromerige, psychedelische sound met een meer dan vette knipoog naar de sixties & seventies. Zijn kamer moet ongetwijfeld vol hangen met posters van Syd Barrett. Of zou het gewoon familie zijn?

Telkens als ik het nummer hoor heb ik de neiging om het mee te neuriën en het vervolgens een andere richting uit te sturen. Iets met ‘Emily’ of zo. Die dekselse Syd Barrett toch.

Hier, oordeel zelf maar.




Bij deze zegt Julie: lang leve nostalgie!

0 Comments