Blue Monday (2)

Verdorie zeg, nu blijkt die Blue Monday helemaal niet te bestaan!

Waar ik in mijn vorige post nog lustig zat te emmeren over hoe je depressies moet bestrijden met fruitsap en zonnebloemen, kom ik nu - dankzij slimme mensen van de radio - tot de vaststelling dat er eigenlijk helemaal niets van aan is.








Nu goed, 't is te zeggen. De derde maandag van januari is ongetwijfeld voor veel mensen heel deprimerend, maar zeker niet deprimerender dan de maandag, dinsdag, zaterdag of een eender wat er voor of er na.

Blue Monday zou gewoon uitgevonden zijn door een reisbureau dat, door een pseudo-wetenschapper met een ingewikkelde formule in te schakelen, wou aantonen waarom die ene maandag nu precies de meest deprimerende is en vooral wat de remedie is om die negatieve gevoelens te verdrijven. O ja, u raadt het al, een reis boeken! (het liefst bij het reisbureau in kwestie natuurlijk)

Slimme marketing zeg, en een verhaaltje dat intussen toch een aantal jaren meegaat. Want het speelt duidelijk in op een onbehaaglijk gevoel dat veel mensen tijdens de winter overvalt, die vreselijke drang om te kunnen uitkijken naar iets beters. Het zal dus wel niet toevallig zijn dat januari de maand van de vroegboekacties is, zekerst?

Opluchting alom, want dankzij deze hoax heb ik meteen een verklaring gevonden voor mijn eigen niet te stuiten drang om een reis te boeken. 't Is allemaal commerce :-)

2 Comments